Selo Ras, 1165.
Krupna kapljica kiše, poput kuglice, na detelini od četiri lista, rosa i topli zraci sunca. Šta može čovek više poželeti za jedno jutro? Osim ako nije nesrećnik ili heroj, zavisno od situacije…
Miroslav je posmatrao tu jednostavnu lepotu dok su ljudi baš sve komplikovali. Naročito ako si sudbinom predodređen da budeš vladar. Imaš dva izbora: put oholosti ili put dobročinstva. Ponekad istorija može zapisati pogrešno neke događaje. Ako si imao dobre namere, negde će vekovima ostati zapisano da si učinio zlo.
Knez Miroslav Zavidović sedeo je na kamenoj ogradi pored crkve Svetih Apostola Petra i Pavla. Nije želeo više nikoga da vidi u ovom, najtežem danu svog života. Nedaleko od crkve, gore na brdu, u pećini, ostavio je zarobljenog brata, Stefana Nemanju. I dok su druga dva brata odlučno stajala pri svojoj hladnoj odluci, on je ostao sam, pitajući se šta je ispravno, koliko je grešan u nastojanju da spreči moguća stradanja.
Tihomir i Stracimir su dostojanstveno uzjahali svoje konje i sa svojim ljudima otišli s ovog mesta. Miroslav je patio.
Nemanja, kao najmlađi, narušio je savezništvo sa braćom. Bez odobrenja Tihomira, starijeg brata i velikog župana Raške, počeo je da gradi svoje zadužbine, da donosi odluke u tajnosti. Pokazao je želju da vlada, ali ono što će vekovima ostati „nebitno“ zapravo jeste ono najgore — koren svakog problema.
Raška – Srbija gubila je slobodu iznutra, pretio je najgori sukob i najteži period.
Vukanovići
su vladali Raškom kako su najbolje umeli u teškim vremenima. U
večitoj pokornosti Vizantiji, s vremena na vreme u sukobu s ovom
silom, očuvali su narod, zemlju i veru. Upravo ta sloboda vere bila
je velika prednost koju su Vukanovići omogućili svom narodu.
I ova priča nije priča o jednoj dinastiji, osvajanju i vladavini, već o ukradenoj slobodi. Priča o nečemu što je vekovima sporedna tema — osetljiva, pa je niko i ne voli.
Pored mnogobožačkog rodnoverja, gde su se slavili bogovi povezani s prirodom, precima i kosmičkim redom, pravoslavno hrišćanstvo bilo je u sklopu Vizantijske crkve, pod vlašću carigradskog patrijarha.
Kako Srbija nije bila jedinstvena država, već skup župa i oblasti, svaka je imala svoje sveštenike i običaje. Pravoslavlje, pod nadzorom Vizantije, bilo je pomešano s narodnim, staroslovenskim obredima.
Miroslav je kao dete voleo da ide u pravoslavne crkve, gde su uglavnom služili sveštenici koji govore grčki. Otac Zavida mu je govorio kako u selima postoje i naši ljudi koji su sveštenici, ali su dopustili narodu da se običaji rodnoverja pomešaju s pravoslavljem. To nije bilo pravo hrišćanstvo, ali niko nije mogao protiv uglavnom nepismenog naroda. I svi su bili spokojni.
Miroslav je vraćao sećanja
iz detinjstva. Tiho, tiše, pa odjednom kao da čuje očev glas, kao
da je on stvarno tu.
„Oni ljudi što su se molili u siromašnim
haljinama pokraj reke, što smo ih sreli kada smo išli da se
pomolimo u crkvu Svetom Đorđu — oni su hrišćani.“
„Ne
razumem, oče, zar nismo i mi hrišćani?“
„Jesmo, ali i oni
jesu. To mi je važno da zapamtite. Oni jesu hrišćani. Samo ne vole
da ih tako zovemo. Oni su sebi dali ime Bogumili.“
Zavida je tog jutra poveo sinove u seosku crkvu i prošli su pored čudaka u tunikama koji su se molili Bogu pored reke. Stalno su ih viđali u prirodi. Radili su na svojim njivama, jeli samo plodove zemlje, nikada se nisu mešali u vlast, nisu kršili zakon, nisu želeli ništa posebno od ovoga sveta. Samo mir. Oni su bili naši ljudi, ali nisu ni rodnoverci ni pravoslavci. Nauka o Gospodu koju su primili bila je iz drugih zemalja. Vizantija za njih nije predstavljala strah ni vlast. Carevi i patrijarsi za njih nisu bili važni.
Miroslav, Stracimir i Tihomir jahali su svaki na svom konju, dok je Nemanja sedeo sa ocem, jer je bio najmlađi. Samo je ćutao i nije postavljao nijedno pitanje. Tihomir i Stracimir su svaku priču primali ozbiljno, vojnički, dok je Miroslav oduvek bio zamišljen i osećajan.
Jasno mu je bilo da u porodici Vukanovića njihova kuća privlači pažnju. Sva četvorica sinova imali su crvenkasti sjaj u kosi, što u to vreme nije bilo omiljeno u Vizantiji, a ni u Vatikanu. Ličili su na majku, ženu koja nije bila srpskog roda, ali se odlikovala lepotom i fizičkom i duhovnom. Priznavala je svaku veru koja je imala lepotu u sebi. Volela je prirodu, volela je molitvu u crkvi i govorila je o Gospodu iz Jerusalima koji je tu za sve nas. Posmatrajući tog jutra Bogumile, Tihomir je zaključio da bi ona mogla biti i deo njihovog pokreta.
Trgao se iz misli i pitao
Zavidu: „Šta se to sprema?“
Zavida je mogao da očekuje
pravo pitanje od Miroslava. Bio je najpametnije dete. Zaustavio je
konja, tako da su i ostala trojica stala.
„Hoću da vam kažem
da su ti ljudi u mnogim zemljama kažnjeni. Progone ih i ubijaju.
Označeni su kao jeres.“
„Ne misliš da će i kod nas tako?“
— uznemireno je pitao Miroslav.
„Vreme će doći kada će
neko od naših vladara morati, pod pritiskom Vizantije, da ih se
reši. A normalan čovek to ne želi. Vi ćete biti sledeći vladari
oblasti, Tihomir će biti veliki župan, kao najstariji. Na vama
ostaje da održite mir a da se oduprete Vizantiji. Imaćete najteži
zadatak u istoriji našeg roda. I moraćete biti složni!“
Trojica su ga slušala
pažljivo, kao da su i disanje zaustavili. Najmlađi nije potpuno
razumeo, dremao je u očevom naručju.
„Nemania, to i za tebe
važi.“
Neobično ime, biblijskog porekla, dobio je od majke, ali je ostalo samo u njihovoj porodici i na njegovom pečatu, mnogo godina kasnije.
Dečak je zagrlio konja oko
vrata i spustio glavu na mekanu grivu, kao da je jastuk. Lenjo je
pogledao Zavidu.
„Razumem, oče“, odgovorio je kratko i
vratio se na svoju dremku.
Miroslav nije mogao sebi da objasni zašto ima čudan osećaj kada posmatra ponašanje najmlađeg brata. Kao da se nije slagao ni sa kim, ali je to čuvao za sebe. Odvažne crte lica i krupne zelene oči kao da su ukazivale na budućeg ratnika. Imao je zamišljen pogled u daljinu i večito zamršenu kosu koja se presijavala na suncu, u svetlosmeđim i crvenkastim tonovima.
Tihomir i Stracimir bili su ozbiljnost, poštenje, odvažni, lepi, visoki i krupni rastom. Imali su smeđe oči i smeđe-crvenkastu kosu do ramena, obično uvezanu u rep.
Miroslav je važio za najemotivnijeg i najmirnijeg u porodici. Takav je bio i izgledom i ponašanjem. Bio je srednje visine, bledolikog lica i svetlosmeđe-crvenkaste kose, svetlozelenih očiju. Njegova kosa bila je uvek uredno počešljana, pomalo se izvijala na krajevima koji su padali preko ramena.
Miroslav je voleo da piše, da šeta prirodom, da se moli i samuje. Nije voleo vlast niti da mašta o tome. A upravo ga je čekao buran život jednog vladara.
Nastavak sledi...











